Impressies inspiratiesessies

Zij raakten geïnspireerd rond lezen en spellen door Lexima! Jij binnenkort ook?

Doorheen het schooljaar zetten wij in op een reeks van gratis inspiratiesessies voor onderwijsprofessionals en therapeuten. We delen hieronder graag onze impressies van voorbije sessies 2022: 6 steden, 140 deelnemers, 3 boeiende gastsprekers …

De inzichten van onze inhoudsdeskundigen en de lezingen van prof. Pol Ghesquière en prof. dr. Aryan van der Leij rond de preventie van leesproblemen werd erg gesmaakt.

Ook gastspreker Charlotte Ryckebosch, studentebegeleider HOGENT, kon de deelnemers boeien met haar inzichten en ervaringen rond compenseren bij HOGENT-studenten met hardnekkige lees- of leerproblemen.

Woorden die bij deelnemers bleven hangen: “laat kinderen niet ‘doorkleuteren’ ; de achterstand gaat niet ‘vanzelf’ over, pak de achterstand zo vroeg mogelijk aan. Taal leer je niet ontdekkend, het vergroot ongelijkheid. Taal leer je van een model, een tutor, intensief, 1 op 1, met herhaling en directe feedback”

De 4- en 5 ster rating (gem. 4,41 op 5) en lovende commentaren geven ons en de sprekers alvast energie om hier heel binnekort nieuwe inspiratiesessies aan te kondigen!

“Gastspreker prof. dr. Aryan van der Leij nam ons met veel enthousiasme en de nodige humor mee in de wetenschappelijke inzichten rond het belang van preventie van leesproblemen.” 

Ook zin om deel te nemen aan één van onze boeiende en inspirerende sessies? Schrijf je dan hier in

De gastsprekers

professor van der leij aan het woordGastspreker preventie, Professor Aryan van der Leij: emeritus-hoogleraar Orthopedagogiek Aryan van der Leij is de grondlegger van Bouw! en is op vandaag nog steeds betrokken bij het Research Institute Child Development and Education van de Universiteit van Amsterdam. Hij is auteur van verschillende studies rond laaggeletterdheid en de preventie leesproblemen en begeleidde de 2 langdurige studies aan de universteit van Amsterdam die de onomstotelijke  effectiviteit van Bouw! aantoonden.

 


Gastspreker preventie, Professor Pol Ghesquière:
Pol Ghesquière is als gewoon hoogleraar verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de KU Leuven. Hij is er titularis van de vakken over leerstoornissen (m.i.v. remediërend onderwijs). Zijn onderzoekswerk bestrijkt diverse aspecten van theorievorming, diagnostiek-en behandeling van leerproblemen in het algemeen en dyslexie en dyscalculie in het bijzonder. Hij is tevens voorzitter van Netwerk Leerproblemen Vlaanderen vzw.

 

foto van Charlotte Ryckebosch

Gastspreker compenseren, Charlotte Ryckebosch: Charlotte Ryckebosch studeerde in 2008 af als logopediste en was daarna werkzaam als zelfstandig logopediste. Ze deed heel wat ervaring op in het begeleiden van jongeren met leerproblemen. Bagage die goed van pas kwam bij haar start in 2018 als studentenbegeleidster+ aan HOGENT. Samen met haar collega’s begeleidt Charlotte alle studenten die met een functiebeperking studeren aan HOGENT. Ze ondersteunen hen via persoonlijke begeleiding en via het toekennen van maatregelen. Sinds schooljaar ’21-’22 biedt HOGENT deze studenten Alinea aan ter ondersteuning.

Ons aanbod aan programma’s

 

All Rights Reserved to Sensotec ® | Webdesign Webit