Online Masterclass: Kansengelijkheid in het onderwijs

De online Masterclass “Kansengelijkheid” wordt georganiseerd in samenwerking met Lexima Nederland. Je leest er hier alle info over, maar de registratie/betaling verloopt via de Lexima NL website! Overtuigd van wat je hieronder leest? Schrijf je dan via deze link in voor de online masterclass.


Wil jij ook werk maken van gelijke kansen in jouw school? Dat kan! Je deelname aan de online Masterclass “Kansengelijkheid” geeft je gedurende een maand toegang tot de lezingen over dit thema. Inspiratie verzekerd! 

De lezingen

  • Wat is kansengelijkheid in het onderwijs en welke rol spelen leraarverwachtingen daarbij?, door Marijke van Vijfeijken
  • Kansengelijkheid en taal, door Lineke van Tricht
  • Compenserende software voor gelijke kansen, door Debby Merema
  • Leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’, door Marike Timmermans
  • Voorkomen en remediëren van lees- en leerproblemen, door Debby Merema

Praktische info

  • Je inschrijving voor deze online Masterclass gebeurt op de Lexima webshop. Je ontvangt alle verdere communicatie over de Masterclass rechtstreeks via Lexima NL. Lexima NL mails zullen uitsluitend over de Masterclass gaan.
  • Met je inschrijving geef je ook je toestemming om toegevoegd te worden aan de Lexima België nieuwsbrief maillijst. Wens je dat niet, dan kun je je bij ontvangst van de eerste nieuwsbrief onderaan eenvoudig uitschrijven. Mocht je reeds ingeschreven zijn op de Lexima België nieuwsbrief, dan verandert er niets.
  • Op de Lexima webshop staat bij de datum “vrijdag 27 mei”. Dit is om praktische/boekhoudkundige redenen. De inschrijving geeft je toegang tot de Masterclass vanaf woensdag 27/04/2022 tot en met 27/05/2022.
    • Tip: Het veld BRIN is niet verplicht en kun je dus gewoon overslaan.
  • Bij interesse in één van de Lexima-Sensotec educatieve producten, doe je de aanschaf als Vlaamse klant op www.lexima.be

knop om je in te schrijven

Keynote lezing door Marijke van Vijfeijken

Gelijke kansen in het onderwijs is een hot thema bij onderwijsprofessionals, in de media en wellicht ook aan de keukentafel. Maar wat zijn dan eigenlijk gelijke kansen? Alleen al over het begrip gelijke onderwijskansen zijn er al verschillende meningen. Het is blijkbaar niet zo’n eenduidig begrip en dat maakt het extra lastig om goede interventies op te zetten.

Marijke van Vijfeijken gaat in deze keynote in op verschillende perspectieven op gelijke kansen. Vervolgens maakt zij een koppeling met leraarverwachtingen. Hoe kunnen hoge leraarverwachtingen een positieve bijdrage leveren aan gelijke kansen in het onderwijs? Wat zijn hoge verwachtingen? De keynote eindigt met een aantal uitgangspunten waarmee een schoolteam kan bouwen aan een hoge verwachtingscultuur.

Marijke van Vijfeijken is senior onderzoeker bij de onderzoeksgroep kwaliteiten van leraren van de Academie Educatie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Zij heeft ruime ervaring in onderwijspraktijk en onderwijsonderzoek. Momenteel doet Marijke promotieonderzoek naar opvattingen van leraren over differentiatie in de klas vanuit het perspectief van sociale rechtvaardigheid en gelijke kansen in het onderwijs. Marijke is auteur van het boek ‘Wat is eerlijk. Werken aan kansengelijkheid in het onderwijs’ (Uitgeverij PICA).

Kansengelijkheid en taal, lezing door Lineke van Tricht

Leerlingen met een migratieachtergrond en/of uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status, krijgen minder kansen om succesvol te zijn in het onderwijs. Verschillende factoren spelen daarbij een rol, waaronder taalachterstanden. In het Erasmus+ project ‘Creating equal opportunities at school: empowering students through teaching academic language’ ontwikkelde Bureau Talent samen met Europese partners een lesprogramma ‘academische taal’ dat leerlingen helpt om taalachterstanden weg te werken.

In deze interactieve sessie gaat Lineke van Tricht in op het probleem van taalachterstand in relatie tot kansengelijkheid. Deelnemers leren over de wetenschappelijke basis waarop het lesprogramma gebouwd is en maken kennis met de ontwikkelde lesmethode.

Lineke van Tricht heeft als passie het vinden en verder ontwikkelen van talent. Of het nu gaat om (hoog)begaafde jongeren, hun docenten en schoolleiders, medewerksters of het hele Leidse Onderwijsveld, zij geniet ervan mensen inzicht, handvatten en materialen te geven die bijdragen aan hun eigen talentontwikkeling en/of die van anderen. Er kan vaak zoveel meer dan mensen denken! Dat geldt zowel voor jongeren als voor docenten en schoolleiders! Zij helpt hen uit te zoeken wat er allemaal mogelijk is.

Compenserende software voor gelijke kansen, lezing door Debby Merema

Leerlingen met lees-, schrijf- of leerproblemen zoals dyslexie, maar ook leerlingen met een NT2 achtergrond, kunnen dankzij compenserende voorleessoftware presteren op hun cognitieve niveau. De juiste inzet van de geavanceerde voorleessoftware voorkomt dat deze leerlingen vastlopen in het onderwijs en ondanks hun talenten uitstromen op een laag niveau. Maar welke leerlingen hebben baat bij deze voorleessoftware, wanneer zet je deze software in en waarom precies? Debby Merema geeft antwoord op al deze vragen en laat zien welke programma’s kunnen worden ingezet voor compenseren.

Lexima Nederland collega Debby is orthopedagoge en heeft ervaring binnen de dyslexiezorg. Bij Lexima is zij onderwijsadviseur en projectleider voor diverse schoolgroepen- en gemeenschappen. Ook geeft zij regelmatig trainingen, presentaties en advies en kun je haar tegenkomen bij de studiemiddagen en conferenties.

Leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’, lezing door Marike Timmermans

Leerkrachten maken voortdurend keuzes voor leerlingen. Dit gebeurt mede op basis van verwachtingen die zij hebben van individuele leerlingen en de groep. Deze leerkrachtverwachtingen blijken een sterke voorspeller voor het handelen van de leerkracht en hebben invloed op de ontwikkeling van leerlingen. Verwachtingen sturen het bewuste handelen van leerkrachten, maar spelen ook een rol in een aantal processen waar de leerkracht zich minder bewust van is.

De Leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’ koppelt bestaand wetenschappelijk onderzoek met de dagelijkse praktijk zodat onderzoek ook voor mensen in de praktijk makkelijk toegankelijk is. Marike Timmermans is één van de opstellers van de leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’. In deze lezing schetst zij de achtergrond van de leidraad, de context waarin die is ontstaan en de manier waarop je die inzet. Ook gaat zij in op aanbevelingen van de leidraad. De lezing zit vol toepasbare praktijkvoorbeelden en tips voor inzetbare en verdiepende activiteiten voor jezelf en je team.

Marike Timmermans werkt als intern begeleider van so Lux. Ze werkte mee aan de totstandkoming van de leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’ van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek.

Voorkomen en remediëren van lees- en leerproblemen, lezing door Debby Merema

Met een preventieve aanpak voorkom je dat leerlingen met een risico op leesproblemen met een achterstand van start gaan. Door ondersteuning van de beginnende geletterdheid met effectieve software voorkom je leesproblemen, laaggeletterdheid en onnodige dyslexie diagnoses. Geef je les in het 2de leerjaar of hoger en merk je dat bepaalde leerlingen het tempo van de klas niet kunnen volgen? Maak dan gebruik van adaptieve software-interventies en zorg dat deze leerlingen hun achterstanden wegwerken. Het is daarbij belangrijk dat de aanpak goed gestructureerd is en aansluit bij de specifieke problematiek van de leerling.

Debby bespreekt het belang van preventie en remediëren voor gelijke kansen in het onderwijs. Ze laat zien hoe Bouw! als preventieve interventie leesachterstanden voorkomt, het taalgevoel en de taalvaardigheid van leerlingen verbetert en zorgt voor minder dyslexie diagnoses. Tenslotte demonstreert ze hoe Letterster aansluit bij de leerling en zo lees- en spellingsachterstanden wegwerkt.

Lexima Nederland collega Debby is orthopedagoge en heeft ervaring binnen de dyslexiezorg. Bij Lexima is zij onderwijsadviseur en projectleider voor diverse schoolgroepen- en gemeenschappen. Ook geeft zij regelmatig trainingen, presentaties en advies en kun je haar tegenkomen bij de studiemiddagen en conferenties.

All Rights Reserved to Sensotec ® | Webdesign Webit