Sinds maart was het voor flink wat mensen die plots moesten gaan thuiswerken echt aanpassen. Allesbehalve evident en al helemaal niet als blinde- of slechtziende persoon. Op kantoor kun je beroep doen op hulpmiddelen die thuis niet altijd voorhanden zijn. De corona-rollercoaster blijft aanhouden. Meer thuiswerken is een feit. Of misschien was je wel tevreden over die periode thuiswerken en wil je dat als vast element in je job behouden? Hieronder lees je tips, ervaringen en oplossingen over thuiswerken voor mensen met visuele problemen.
Naast het zorgen voor een bureauruimte die je degelijk en permanent kunt inrichten, bestaan er ook heel wat oplossingen om, ondanks een visueel probleem, ook thuis zo vlot mogelijk te kunnen werken. Een stevige tafel, een goede bureaustoel zijn geen overbodige luxe. En het is fijn als je niet steeds alles hoeft weg te bergen. Wees creatief. Misschien is een verloren hoekje in de slaapkamer beter in te richten dan werken aan de tafel in de woonkamer.
Tussenkomsten voor aanpassingen op het werk verlopen via de VDAB. Dit is al goed geregeld voor het werken op kantoor. Thuiswerk is een nieuw gegeven. Niettemin kun je een toegankelijkheidsonderzoek vragen en zo een dossier opstarten. Tussenkomst voor een hulpmiddel die je voor je thuisgebruik aanschaft, verloopt via het VAPH. Nood aan wat uitleg of duiding? Aarzel niet ons te contacteren.
Ook voor Jan was het even schrikken toen hij zijn bureau in Sensotec ongewild en onverwacht voor meerdere maanden moest inruilen voor een thuiskantoortje. Zoomen, online demo’s maken, … nieuwe ervaringen die voor de nodige stress zorgden en het groeiende besef dat thuiswerk geen evidentie is, niet voor hemzelf en nog minder voor wie met een visueel probleem kampt. Hieronder lees je Jan’s relaas.
“De tweede vrijdag van maart namen ik en het gros van de collega’s onze kantoorspullen – headset, laptop, scherm, toetsenbord, printer en muis incluis – op de achterbank mee naar huis om het werken op afstand te testen. “Je weet maar nooit”, had de grote baas nog gezegd. “Het zou wel eens nodig kunnen zijn.” Gelukkig verliep alles nagenoeg vlekkeloos want al snel werd duidelijk dat mijn kantoorspullen en ik het kantoor en de collega’s nog een poosje niet zouden terugzien.
Van aan mijn bureautje thuis probeerde ik eerst en vooral in te loggen op de server van het werk om mijn mails te checken, de agenda’s bij te houden, documentatie op ons netwerk te raadplegen en wat offertes te maken. Na wat gedoe met inloggen op het Sensotec-netwerk bleek de niet zo beste WIFI-connectie aan de basis te liggen. Dan maar met de kabel en mits een lichte ruis, kon ik duidelijk verstaanbaar communiceren met collega’s en klanten. De eerste Zoom-meeting met het team verliep wat onwennig, maar bleek een eerste van een lange reeks online vergaderingen te worden. Ik zoomde met collega’s maar ook met klanten en de mensen van het middenveld. In de weken daarna smeet ik mij op het leren webinars, of beter gezegd “online demo’s” geven en filmpjes maken in de plaats van mensen in den lijve te ontvangen of bij hen langs te gaan. En ook al misten we het intermenselijk contact, de nieuwe situatie wende wel.
Ondertussen zijn we al een hele poos terug in het Sensotec kantoor aan de slag. We organiseren onze demo’s nu met heel veel zorg en voorzorgen voor de gezondheid van onze klanten en onszelf. Handgel, mondmaskers, beperking van het aantal afspraken, demotoestellen ontsmetten, enz. Er kruipt veel energie in, maar ieders gezondheid heeft prioriteit. En we blijven doorgaan met een aantal zaken die we tijdens het thuiswerk oppikten: zo zoomen we ook nu nog vaak, sommige vergaderingen lijken zo efficiënter te verlopen, met minder tijdsverlies, minder verplaatsingsproblemen en vreemd genoeg bereiken we met onze online demo’s soms nu een grotere groep belangstellenden rechtstreekser en korter op de bal.”
Je kunt de online demo’s hier herbekijken.