fbpx

Het verhaal van Sensotec

Het verhaal van Sensotec start in 1986. Onze oprichter, Luc Desmet, merkt dat de technologische ontwikkelingen van de jaren ’80 een grote impact kunnen hebben op het leven van de leerlingen bij het instituut ‘Spermalie’ (Instituut voor blinden, slechtzienden, doven en slechthorenden). De mogelijkheden om tekst en communicatie toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden nemen sterk toe. Vanuit de wens deze mogelijkheden ook buiten het instituut beschikbaar te maken ontstaat Sensotec.

Onderzoek, ontwikkeling en productie van hulpmiddelen voor mensen met een visuele handicap staan van in het begin centraal. Een ideale basis om dé beste oplossingen voor onze klanten te creëren. Na enkele jaren breidt het aanbod uit naar hulpmiddelen voor slechtzienden en het verdelen van producten van andere aanbieders.

In 2003 nemen we een nieuwe stap. Vanuit alle opgebouwde kennis ontwikkelt het R&D-team een aanbod voor mensen met leesproblemen zoals dyslexie. Nieuwe software zoals Kurzweil 1000 en 3000 wordt ontwikkeld en die vindt afnemers, zowel binnen als buiten de Europese grenzen.

In 2009 en 2010 investeren we in diverse lokale vestigingen zodat we onze klanten nog meer persoonlijk kunnen begeleiden. Op vandaag zijn er 3 vestigingen: Namen, Hoevenen en Jabbeke. Het kantoor in Jabbeke is meteen ook ons hoofdkantoor en magazijn. Daarnaast wordt Data Braille Service overgenomen om de dienstverlening voor Braille nog te verdiepen.

Alle inspanningen worden in 2010 beloond met de prijs voor ‘Meest creatieve onderneming’ in Noord-West-Vlaanderen van Unizo.

In 2012 doet onze toenmalige CEO en oprichter, Luc Desmet, een stapje opzij en wordt Sensotec overgenomen door Falk Beerten. Zo verzekeren we de Sensotec klanten van een stabiele en betrouwbare partner in hun levensverhaal.

Dit is meteen ook het startschot van een aantal lanceringen en overnames:Falk Beerten

  • 2013: Exclusieve verdeler van Freedom Scientific in België
  • 2014: Lancering van de KNFB-Reader app voor iOS. Deze app leest elke tekst voor en maakt hem beschikbaar in Braille.
    • In 2014, 2015 en 2016 kregen we hiervoor de ‘Golden Apple Award’ voor de ‘Best Assistive iOS app’.
    • In 2016 ontvingen we de ‘Leuven Inc. Award’ voor competitief ondernemerschap in een sociale context.
  • 2016: Exclusieve verdeler van Low Vision International in België
  • 2017: De overname van Pyxima. Vanaf nu hebben we alle elementen in handen om Daisy-apps aan te bieden. De Online Daisy luisterboek-gebruikers zijn ondertussen met 150.000.
  • 2017: De lancering van de lees- en schrijfsoftware ‘Alinea en de educatieve game ‘Lazergame’. ‘Alinea’ wordt meteen onze internationale topper en is ondertussen een vaste waarde onder de educatieve software.
  • 2018: Onze activiteiten breiden zich uit buiten de niche van slechtzienden en blinden. Internationale bibliotheken doen beroep op onze kennis om e-books efficiënt en klantvriendelijk aan te bieden.
  • 2019: Het R&D-team ontwikkelt een web-app voor Alinea en de browser extensie Web2Speech. Zo spelen we in op de populariteit van Chromebooks en maken we het mogelijk alle online teksten om te zetten in gesproken tekst.

2020 is voor Sensotec op vele vlakken een cruciaal jaar. Door overnames en een verdere professionalisering beschikken we nu over een ruim assortiment om voor elke klantenvraag een oplossing te bieden.

De overname van Lexima en de gemeenschappelijke lancering van de educatieve software ‘Boekies, Bouw! en Bloon’ zorgt voor een verdere versterking van het educatieve aanbod van Sensotec. Lexima wordt dan ook de nieuwe overkoepelende merknaam van alle educatieve software.

De overname van ‘Lexima-Reinecker vision’, verdeler van visuele hulpmiddelen in Nederland, versterkt de marktpositie van Sensotec ook bij de Noorderburen.

De overname van het Nederlandse ‘Solutions Radio’ betekent een verdere uitbreiding van het aanbod. Zo wordt o.a. TV-ondertiteling ook beschikbaar voor mensen met een visuele beperking.

Vanaf 2023 schrijven Sensotec Visus België, Lexima-Reinecker vision en Solutions Radio onder de gezamenlijke merknaam ‘Sensotec’ verder aan het verhaal. Oplossingen bieden voor jouw visuele uitdaging staat daarbij nog steeds centraal.

 

tijdslijn Sensotec

 

All Rights Reserved to Sensotec ® | Webdesign Webit