Een toegankelijkheidsonderzoek van een werkplek is in vele gevallen een essentieel onderdeel om een financiële tegemoetkoming van de overheid te bekomen. Dit onderzoek focust op zowel de fysieke werkomgeving als de digitale werkomgeving. Zo weten we uit ervaring dat vergrotings-, OCR- of braillesoftware niet altijd compatibel is met de digitale omgeving van een bedrijf. Onze experts zorgen ervoor dat de software wel integreert en verzorgen de installatie en opleiding zodat de medewerker zijn of haar job in de best mogelijke omstandigheden kan uitvoeren.
De fysieke werkomgeving en noden van de gebruiker zijn bepalend om de juiste hulpmiddelen te adviseren. Daarom maken we eerst een volledige analyse van de omstandigheden. Dit gebeurt bij voorkeur ter plaatse, op de werkplek. Deze topics komen aan bod:
Na deze eerste analyse worden vaak de toestellen in een testfase in gebruik genomen. Dit kan gedurende een langere tijd zijn om alle aspecten te ervaren. Pas daarna wordt een selectie gemaakt van de geschikte apparatuur.
Een onderzoek van de digitale werkomgeving focust op het type software dat ingezet zal worden. Eenmaal de geschikte software is gekozen zal het technische team van Sensotec deze installeren en het nodige doen om de software te integreren in de digitale omgeving van het bedrijf.
De juiste software kiezen en een evaluatie maken van de mogelijkheden om deze te integreren kan alleen als er heel veel vragen worden gesteld. Deze analyse gebeurt dan ook erg grondig en vraagt een doorgedreven kennis van de software en systemen.
Hieronder een greep van wat aan bod komt.
Wil je meer weten over de diverse softwaremogelijkheden op de werkvloer? Klik hier
Onze technische dienst maakt op basis van deze analyse een toegankelijkheidsrapport op. Deze wordt ingediend bij de VDAB of andere overheidsdienst als onderbouwing van de aanvraag.
Lees hier welke organisaties je bijstaan.
Als alles goed loopt, dan komt er een positieve beoordeling van de overheid. Soms wordt er bijkomende informatie gevraagd. Voor Sensotec het startsignaal om de levering te regelen.
Zoals je leest gebeurt een toegankelijkheidsonderzoek erg grondig, maar zo ben je ook verzekerd dat deze compleet is en de aanvraag vlot kan verlopen.
Heb je voor jezelf nood aan een toegankelijkheidsonderzoek van je werkplek of voor die van een medewerker? Aarzel niet contact op te nemen met onze werkplek experten.
Je kan ons bereiken via sales@sensotec.be of 050 39 49 49.