Vergrotingsapparatuur op school
Uitdagingen voor slechtziende leerlingen
Kinderen en jongeren met een visuele beperking ondervinden heel wat problemen in de klas. Ze zien vaak het krijtbord of smartboard niet goed,
hebben moeite bij het invullen van werkblaadjes en missen een stukje van de sfeer in de klas omdat ze de mimiek van de klasgenoten of de leerkracht niet zien.
Wat zijn nu die schoolsystemen?
Een schoolsysteem voor slechtziende leerlingen laat toe de klasomgeving vergroot aan te bieden aan de slechtziende leerling. Deze aanpak kan toegepast worden in zowel het reguliere als gespecialiseerde onderwijs.
We maken een onderscheid tussen schoolsystemen voor analoge vergroting en voor digitale vergroting.
Analoge vergroting
Onder analoge vergroting verstaan we het vergroten van het hele klaslokaal met uitzondering van het digitale bord. Zowel objecten als mensen, veraf en dichtbij. Denk aan het krijtbord, prenten aan de muur, de leerkracht, medeleerlingen, schriften, knutselwerk.
Aan de hand van een beeldschermloep wordt het object vergroot aangeboden op een beeldscherm bij de leerling. Dit kan door een afstandscamera en een loepcamera. Voor iets oudere kinderen kan het scherm aangevuld worden met een laptop. Zo kan je kind vlot en op eigen tempo werken.
Er zijn verplaatsbare systemen en systemen waarbij de camera bv. aan het plafond hangt. De keuze hangt af van de klassituatie.
Om de keuze iets eenvoudiger te maken stelden onze schoolspecialisten een aantal kant-en-klare oplossingen samen. Deze basissets vormen het startpunt en kunnen aangevuld worden met bijkomende hulpmiddelen zoals de ‘my Board Buddy’.
Omdat we overtuigd zijn dat leerlingen de best mogelijk oplossingen verdienen, werken we samen met het bekende merk LVI. LVI specialiseert zich in toestellen voor schooloplossingen en Sensotec verdeelt deze in België.
Om de juiste keuze te maken stelden we een handige keuzewijzer samen. Vraag hem aan via sales@sensotec.be.
Digitale vergroting
Sinds enkele jaren is het smartboard een vaste waarde geworden in de klas. Daarom is er ook nood aan digitale vergroting. Dit is de vergroting van het digitale schoolbord. Met een gewone loep heeft de weergave van een elektronisch beeldscherm onvoldoende beeldkwaliteit voor een slechtziende leerling. De oplossing ligt bij de ‘my Board Buddy’-technologie, ontwikkeld door Sensotec.
my Board Buddy AIR vs GO
In de lagere school, waar sprake is van een ankerklas, stuurt de ‘my Board Buddy AIR’ het digitale beeld van het smartboard naar een scherm dichtbij de leerling zonder kwaliteitsverlies. Ook de vergroting van video en bewegend beeld blijft van hoge kwaliteit. Bovendien werkt de ‘my Board Buddy AIR’ ook voor de meeste interactieve borden.
Voor leerlingen in middelbaar of hoger onderwijs komt Sensotec nu met een mobiele oplossing, want hier is geen ankerklas. De ‘my Board Buddy GO’ geeft het digibord vergroot weer op een tablet bij de leerling. Per klaslokaal wordt een zender voorzien die connecteert met de ‘my Board Buddy GO-app’ op de tablet . Zo kan de leerling, op elk moment en in elke geconnecteerde klas, toegang krijgen tot de informatie op het digitale schoolbord.