“Als leerkracht 1ste leerjaar ondervind ik het dalende taalniveau en de ongelijkheid binnen de klasgroep aan den lijve. Ik was dan ook heel benieuwd om de inzichten rond preventie van leesproblemen te horen en het programma Bouw! te leren kennen.
En wat werd het een boeiende en leerrijke namiddag!
We werden eerst meegenomen in het verhaal van de integrale aanpak van leesproblemen en kregen een duidelijk overzicht in alle programma’s die Lexima aanbiedt om preventief, remediërend of compenserend aan de slag te gaan ; fijn dat ieder programma ook even kort aan bod kwam.
Bouw! zelf lijkt mij een zeer gebruiksvriendelijk, gestructureerd programma die de leerkracht ontlast mits behulp van tutoren en met ingebouwde rapportage.
Gastspreker prof. dr. Aryan van der Leij nam ons met veel enthousiasme en de nodige humor mee in de wetenschappelijke inzichten rond het belang van preventie van leesproblemen.
Ik neem alvast mee: laat kinderen niet ‘doorkleuteren’ ; de achterstand gaat niet ‘vanzelf’ over, pak de achterstand zo vroeg mogelijk aan. Taal leer je niet ontdekkend, het vergroot ongelijkheid. Taal leer je van een model, een tutor, intensief, 1 op 1, met herhaling en directe feedback.
De afspraak om mijn bevindingen over deze inspiratievolle namiddag te delen met mijn zorgcoördinator en directeur staat alvast ingepland!"
Fien, leerkracht - deelnemer inspiratiesessie
“Je kunt op een vrij laag niveau met Alinea werken, vind ik. Het heeft ook een super woordvoorspeller. Onze type 2 leerlingen leren met Alinea om hun functionele zelfstandigheid in lezen en schrijven te vergroten. Onze basisaanbod leerlingen gebruiken alle toepassingen die in Alinea zitten: lezen, schrijven, werken met PDF, af en toe iets opzoeken. Onze doelstelling is leerlingen die overgaan naar het middelbaar er zo zelfstandig mogelijk mee te laten werken.”
De uitgebreide getuigenis van Rita vind je hier.Rita, logopediste in BUBAO Noordveld
“Werken met Lezergame ervaren de kinderen hier altijd als erg fijn. Nu met de lockdown zou ik het zeker ook voor thuis aanraden. De kinderen kunnen dit ook gewoon op hun tablet spelen en hebben niet veel uitleg nodig van mama of papa. En hoewel in Lezergame het lezen echt primeert, gaan onze zwakke lezertjes er graag en spontaan mee aan de slag. Lezergame helpt hen succes in het lezen te ervaren en dat is ongelooflijk waardevol!”
Martien, lesgever in De Berk
“Ik ben hier (BLOON) onlangs zelf mee aan de slag gegaan. Dat lukte me vrij goed met de handleiding bij de hand. Ik heb er helemaal vrijblijvend woordenlijsten in voorbereid en doorgestuurd naar de ouders. Nu zijn er al een aantal leerlingen uit zichzelf mee aan de slag gegaan. Fijn om te zien. ”
Katja Hermans, lesgever in De Berk
“Na mijn pensioneren besliste ik mij als vrijwilliger in het basisonderwijs in te zetten. Na tweeënhalve maand als vrijwillige tutorlezer is het voor mij glashelder: Juist de kinderen voor wie taal niet zo vanzelfsprekend is, hebben veel baat bij Bouw!-tutorlezen. Twee ochtenden per week ga ik naar basisschool De Bouwsteen.”
Arno Havermans, Bouw! tutorlezer
"Ik was werkelijk heel onder de indruk bij de opendeurdag: de hoog professionele aanpak, de teamspirit, de vriendelijkheid en voornaamheid. De heel klare en eerlijke informatie en uitleg die we mochten ontvangen hebben ons fel beïndrukt. Bovendien dan nog de hartelijkheid met een pannenkoek en een potje koffie. Met veel lof vertel ik dit verder!
Flink gewerkt! Doe zo verder!"
“Ik wil jullie bedanken voor het onnoemelijke geduld en de vele uren ondersteuning tijdens de talloze telefoontjes voor cliënten. Ik vond jullie stuk voor stuk zeer vriendelijk en bereidwillig voor hulp en informatie. Veel dank.”
"Bij Sensotec omarmen ze agility en gebruiken ze het als hefboom om zo de hoogst mogelijke waarde voor de klant te creëren. Bedankt voor de interessante reis samen!"- via Facebook
The Refuelers, adviesbureau
"Hartelijk bedankt voor de geleverde goede zorgen!
Een oude Daisy-speler was vastgelopen en er zat nog een CD in die we er niet uitkregen.
Bij aankoop van een nieuwe zei de consulent dat ze ervoor zou zorgen en zo vonden wij de mooi verpakte CD in onze brievenbus.
Onze dank aan iedereen voor deze prachtige service."
Godfried & Lieve, gebruikers
“Mijn zieke man is eind mei overleden. Toch wil ik jullie dienst nog eens van harte danken want jullie luisterboeken en apparatuur waren zijn grootste ontspanning. Hij heeft uren, dagen, maanden , zelf jaren geluisterd met zijn Viktor-Reader. Een heel genegen dank.”
“Ik ben 10 jaar en heb dyslexie. Ik kan wel lezen, maar dat gaat trager en ik maak foutjes. Ik zit nu in het vijfde leerjaar en de teksten worden al wat langer. Daarom vind ik het handig dat ik de voorleessoftware kan gebruiken."
"Ik wil bij deze u nogmaals hartelijk danken voor alle hulp en steun die u mevr. R gegeven hebt.
De kwaliteit van haar leven – hoewel zij praktisch volledig blind werd – is het mooiste geweest wat zij zich kon wensen en u hebt daartoe zeker bijgedragen!
Haar ‘grote beest’ - zoals zij haar nieuwe computer met spraaktechnologie noemde - heeft haar tot in haar laatste levensweek veel gegeven waarvoor zij elke dag opnieuw heel dankbaar was! Nogmaals van harte mijn welgemeende dank daarvoor!"
"Zeer goeie firma. Je krijgt direct de info/advies die je nodig hebt." - via Facebook
Gert, persoon met een visuele beperking
"Super individuele aanpak !!! Hartelijk dank voor de ondersteuning !!!" - via Facebook
Nicky, persoonlijke assistent
"Het was een leuke ervaring, voorheen had ik nooit echt stil gestaan bij welke inspanningen er worden geleverd om mensen te helpen." - via Facebook
Yves, deelnemer groepsbezoek
"Compenserende en remediërende software op maat van elk individu. Puik werk van het R&D team #innovatie #creatie #realisatie" - via Facebook
"Ben in jullie afdeling in Hoevenen, supervriendelijk en heel enthousiast onthaald.
Ze hebben me echt heel goed geholpen en ben supercontent naar huis gegaan. Dank u wel hiervoor!" - via Facebook
Nadia, stagiair BrailleLiga
"Heb je een probleem, de technische dienst staat klaar. Vriendelijk en altijd een oplossing." - via Facebook
"Mijn dochter gebruikt Kurzweil 3000 al vele jaren, het gebruik van deze software is echt essentieel voor haar ontwikkeling."
“Ik begeleid leerlingen met dyslexie. Op school gebruiken we al heel lang Kurzweil en nu ook Alinea, vooral als extra ondersteuning naar het schrijven toe. Als je niet goed kunt lezen of schrijven, gebruik Kurzweil of Alinea, dat zal helpen. Een leerling die niet goed kan zien neem je toch ook zijn bril niet af?”
Kris, leerkracht en ICT coördinator
"Supernova leest, vergroot en zet om naar braille. Via dit programma kon ik leren werken met de pc. Ik gebruik het programma al een aantal jaar, zowel op school als thuis. Zo kan ik in Word werken. Ook wiskundige oefeningen kan ik eenvoudig doen door de goeie kwaliteit van braille en spraak."