Opnieuw thuiswerken - ben je er klaar voor?

Sinds maart was het voor flink wat mensen die plots moesten gaan thuiswerken echt aanpassen. Allesbehalve evident en al helemaal niet als blinde- of slechtziende persoon.  Op kantoor kun je beroep doen op hulpmiddelen die thuis niet altijd voorhanden zijn. De corona-rollercoaster is spijtig genoeg nog niet helemaal achter de rug. Meer thuiswerken zal zich wellicht opnieuw aandienen. Of misschien was je wel tevreden over die periode thuiswerken en wil je dat als vast element in je job behouden? Hieronder lees je tips, ervaringen en oplossingen over thuiswerken voor mensen met visuele problemen.

Thuiswerktips

  • Heel wat algemene tips kunnen ook jou vooruit helpen om het thuiswerken beter te verteren:
    • Zorg voor structuur: Check je agenda bij aanvang van de dag, plan je werkuren in, noteer je to-do’s van de dag en orden ze van dringend naar minder dringend
    • Leg je deadlines vast.
    • Neem voldoende en regelmatig pauze. Sla je lunchpauze niet over!
    • Vergeet niet uit te loggen. Zo sluit je je werkdag ook echt af.
  • Hoe ga je om met video-calls? Een video-call kan erg vermoeiend zijn, zeker bij meerdere op één dag. Check of je de video-call kunt vervangen door een mailtje. Kun je er niet in schrappen? Neem dan voldoende pauzes en vermijd multitasking. Hier volgen wat praktische tips waar je dient op te letten:
    • De webcam staat ter hoogte van jouw gezicht, desnoods plaats je je laptop op een verhoogje om dat effect te bekomen
    • Zorg voor goede verlichting. Je hebt bij voorkeur geen raam achter je bureau.
    • Richt je gezicht altijd naar de webcam toe en breng je gezicht er dichter naar toe.
    • Zorg dat je goede audio hebt, zo volg je veel beter.

Thuiswerkoplossingen

Naast het zorgen voor een bureauruimte die je degelijk en permanent kunt inrichten, bestaan er ook heel wat oplossingen om, ondanks een visueel probleem, ook thuis zo vlot mogelijk te kunnen werken. Een stevige tafel, een goede bureaustoel zijn geen overbodige luxe. En het is fijn als je niet steeds alles hoeft weg te bergen. Wees creatief. Misschien is een verloren hoekje in de slaapkamer beter in te richten dan werken aan de tafel in de woonkamer.

Waar kunnen wij je bij helpen?

Daylight leeslampen

  • Zorg voor goede verlichting: Ons ruime gamma aan Daylight lampen en loeplampen vormt de basis om de zichtbaarheid tijdens het werken te optimaliseren. Je hebt keuze uit tafelmodellen of vloerlampen.  Het heldere Daylight licht beïnvloedt de kleuren niet en zorgt voor een flikkervrij zicht op je werkplek. De lampen zijn energiebesparend, geven geen warmte af en hebben een zeer lage schaduwwerking.
  • Zorg voor een voldoende groot scherm: Wij kunnen voorzien in een 24″ (ruim 60 cm)  of 27″ (ruim 68,5 cm) hoge-resolutiescherm met lage reflectie. Idealiter kies je ook voor een monitorarm waardoor je je scherm perfect kunt positioneren en ruimte bespaart op je bureau.
  • Kies ook voor thuis voor een aangepast toetsenbord: Onze grootlettertoetsenborden zijn beschikbaar in verschillende kleurcombinaties: wit op zwart, zwart op geel of geel op zwart, al dan niet met extra verlichting via een usb-lampje.
  • Hanteer een draagbare loep voor het nalezen van print: Maak een keuze uit ons ruime aanbod aan digitale draagbare beeldschermloepen. De schermgroottes variëren van 5″ (bijna 13 cm) tot 12″ (ruim 30 cm).  Van fotoformaat tot een A4-formaat, deze toestellen kun je makkelijk overal meenemen. Zo kunnen ze je zowel thuis, op kantoor, maar ook onderweg ondersteuning bieden.

MagniLink S aangesloten op een computer

  • Kies op kantoor en thuis voor een mobiele / verplaatsbare vergroter: Misschien vind je zo’n kleine vergroter onvoldoende en verkies je een verplaatsbaar tafelmodel? Dan is de Mezzo Vario van Reinecker een echte aanrader. Het is compact leessysteem met Full HD+ beeld dat inklapbaar is en op batterij werkt. Ook de MagniLink S Premium 2 is erg geschikt. Deze veelzijdige beeldschermloep met camera is meteen klaar voor gebruik, thuis en op het werk.
  • Vraag ons advies voor de aanschaf van de juiste software: Er bestaat heel wat software die je helpt om vlot met je laptop of pc te werken. Met het thuiswerk zijn er nieuwe uitdagingen bij gekomen. Zo maakte je wellicht kennis met Zoom, Teams, Skype, enz. Ook het inloggen vanop afstand op de kantoorserver is niet altijd even makkelijk. Dit is wellicht de grootste hindernis om te nemen omdat de huidige vergrotings-, spraak- of braillesoftware nog niet helemaal compatibel is met deze nieuwe werkvormen. Contacteer ons, leg ons je doel of probleem voor en we gaan samen met jou op zoek naar de beste oplossing. 

Zijn hier tussenkomsten mogelijk?

Tussenkomsten voor aanpassingen op het werk verlopen via de VDAB. Dit is al goed geregeld voor het werken op kantoor. Thuiswerk is een nieuw gegeven. Niettemin kun je een toegankelijkheidsonderzoek vragen en zo een dossier opstarten.  Tussenkomst voor een hulpmiddel die je voor je thuisgebruik aanschaft, verloopt via het VAPH.  Nood aan wat uitleg of duiding? Aarzel niet ons te contacteren.

Het relaas van collega Jan

Ook voor Jan was het even schrikken toen hij zijn bureau in Sensotec ongewild en onverwacht voor meerdere maanden moest inruilen voor een thuiskantoortje. Zoomen, online demo’s maken, … nieuwe ervaringen die voor de nodige stress zorgden en het groeiende besef dat thuiswerk geen evidentie is, niet voor hemzelf en nog minder voor wie met een visueel probleem kampt. Hieronder lees je Jan’s relaas.

“De tweede vrijdag van maart namen ik en het gros van de collega’s onze kantoorspullen – headset, laptop, scherm, toetsenbord, printer en muis incluis – op de achterbank mee naar huis om het werken op afstand te testen. “Je weet maar nooit”, had de grote baas nog gezegd. “Het zou wel eens nodig kunnen zijn.” Gelukkig verliep alles nagenoeg vlekkeloos want al snel werd duidelijk dat mijn kantoorspullen en ik het kantoor en de collega’s nog een poosje niet zouden terugzien. 

Van aan mijn bureautje thuis probeerde ik eerst en vooral in te loggen op de server van het werk om mijn mails te checken, de agenda’s bij te houden, documentatie op ons netwerk te raadplegen en wat offertes te maken. Na wat gedoe met inloggen op het Sensotec-netwerk bleek de niet zo beste WIFI-connectie aan de basis te liggen. Dan maar met de kabel en mits een lichte ruis, kon ik duidelijk verstaanbaar communiceren met collega’s en klanten. De eerste Zoom-meeting met het team verliep wat onwennig, maar bleek een eerste van een lange reeks online vergaderingen te worden.  Ik zoomde met collega’s maar ook met klanten en de mensen van het middenveld.  In de weken daarna smeet ik mij op het leren webinars, of beter gezegd “online demo’s” geven en filmpjes maken in de plaats van mensen in den lijve te ontvangen of bij hen langs te gaan. En ook al misten we het intermenselijk contact, de nieuwe situatie wende wel. 

Ondertussen zijn we al een hele poos terug in het Sensotec kantoor aan de slag. We organiseren onze demo’s nu met heel veel zorg en voorzorgen voor de gezondheid van onze klanten en onszelf. Handgel, mondmaskers, beperking van het aantal afspraken, demotoestellen ontsmetten, enz. Er kruipt veel energie in, maar ieders gezondheid heeft prioriteit. En we blijven doorgaan met een aantal zaken die we tijdens het thuiswerk oppikten: zo zoomen we ook nu nog vaak, sommige vergaderingen lijken zo efficiënter te verlopen, met minder tijdsverlies, minder verplaatsingsproblemen en vreemd genoeg bereiken we met onze online demo’s soms nu een grotere groep belangstellenden rechtstreekser en korter op de bal.”

Je kunt de online demo’s hier herbekijken.

 

 

All Rights Reserved to Sensotec ® | Webdesign Webit